fredag 25 februari 2011

Jag längtar till Italien...!

Vi åker till Sicilien! Tänk att vi äntligen bestämt oss, bokat resa och gjort första delbetalningen... Jag har fortfarande svårt att greppa att vi verkligen ska iväg på denna resa, tösen å jag, jag å tösen, men det är likafullt sant, ty jag har bokningspapper som bekräftar det.
Öster om Etnas mäktiga topp vid Joniska havet, inte långt från Messinasundet, finns en liten stad som heter Giardini-Naxos, som för övrigt är den allra äldsta bosättningen på ön. Där ska vi i maj/juni njuta av försommarvärme, sol, citronlundar, god mat, kultur och historia ... och bara ha det gott.
Kanske tar vi ett dopp i havet och ganska säkert simmar vi i havsvattenbassängen som finns vid hotellet. Rummet vi ska bo i har balkong med havsutsikt - un camera con terazzo e con vista sul mare! Närmaste större stad är Taormina, en halvtimmes färd norrut och uppåt på bergssidan. I dess gränder och på dess små torg ska vi vandra, tösen å jag. Jag är obeskrivligt lycklig för att hon vill göra denna resa med mig. Det blir ett stort äventyr!
Häromdagen gick jag över ett torg i staden där jag för närvarande bor, vidpass kvart över sex på morgonen och döm om min förvåning när jag faktiskt vid horisonten kunde skönja ljusa strimmor. Strimmor av hopp. Snart nog är våren här och vi kan ge oss av, tösen å jag..!

1 kommentar:

  1. Ser underbart ut! Å vad ni kommer att ha det gott där, du och tösen din!:)

    SvaraRadera