fredag 20 april 2012

Hon log mot oss...

Regnet upphörde när vi landade i Prag, solen sken på oss varje dag trots tidigare dystra prognoser och det var vårvarmt, gott att leva. Petrins kullar klädda i intensivt grönt och vit blom. Vi vandrade och vandrade. Som man gör i denna stad.
Det mesta var sig likt, för mig och alldeles nytt för min kära reskamrat. Katedralen och slottet tronar på sin plats, speglar sig i Moldaus vatten.
Liksom i alla städer dyker nya caféer och restauranter ständigt upp. Lilla Kaficko på Misenska återvänder jag gärna till. Både honungskaka och plommonkaka var ljuvliga! Oj, vad vi åt och åt, så mycket vi bara kunde, under våra dagar i staden...
Vissa - nämner inga namn! - steg upp tidigt och tog en löprunda broarna runt. Kaloriförbränning, kondition och vackra upplevelser på samma gång.
Mama Beer och Baby Beer! Om jag måste välja ett enda ölstop i Prag, får det bli bärnstensölen på St. Norbert uppe vid Strahovklostret.
Jag har så många goda fina minnen som tumlar runt i huvudet just nu. Jag är tacksam mot Staden som välkomnade oss med öppna varma armar. Och tusen tack käraste, för att du ville uppleva den med mig! Jag gör det gärna igen, för att visa dig allt det vi inte hann med! Närsomhelst...

1 kommentar:

  1. Log gjorde hon verkligen. Vad kul att få se några av bilderna. Kramar

    SvaraRadera